Skip to content

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه خودرو

بیمه بدنه خودرو چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد؟

برای شناخت بهتر بیمه بدنه خودرو ابتدا باید بدانیم این نوع از بیمه چه خسارت‌‌هایی را پوشش می‌دهد. بر اساس قانون، بیمه بدنه خودرو در حالت عادی، خسارت ناشی از موارد زیر را پوشش می‌دهد که به عنوان خطرات اصلی ارائه می‌شوند:

  • برخورد دو وسیله نقلیه به هم یا برخورد با یک جسم ثابت یا متحرک، برخورد اشیا به اتومبیل (اتومبیل در حال حرکت و سکون)
  • واژگون شدن خودرو، سقوط خودرو
  • حریق (آتش سوزی، صاعقه، انفجار)
  • سرقت کلی خودرو (خسارت ناشی از سرقت کلی خودرو یا خسارت ناشی از آسیب دیدن وسایل اصلی یا وسایل اضافی درج‌شده در بیمه‌نامه در حین سرقت)
  • خسارتی که در جریان نجات و یا انتقال خودرو خسارت دیده به آن وارد شود.
  • خسارت باطری و لاستیک‌های خودرو نیز تا ۵۰ درصد قیمت نو قابل پرداخت است.
  • خسارت‌های فرعی، پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه

    خسارت‌های فرعی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند، مگر آنکه با پرداخت هزینه جداگانه و خرید این پوشش‌‌های اضافی، ریسک حوادث غیر متقربه را کاهش دهیم.

    خرید پوشش‌‌های اضافی برای بیمه بدنه خودرو، می‌تواند خسارت‌‌های زیر را پوشش دهد:

    بلایای طبیعی

    خسارت‌هایی که در اثر وقوع سیل، زلزله و فوران آتش‌ فشان به خودرو وارد می‌شود.

    سرقت لوازم و قطعات خودرو

    خسارت ناشی از سرقت لوازم و قطعات خودرو که به عنوان سرقت جزئی در نظر گرفته می‌شود.

    پاشش رنگ و اسید

    خسارت‌هایی که بر اثر پاشیده شدن رنگ، اسید و سایر مواد شیمیایی روی بدنه خودرو به وجود می‌آید، مگر آنکه با خرید این پوشش، ریسک ناشی از اینگونه حوادث را کنترل کند.

  • شکست شیشه

    شکسته شدن شیشه به تنهایی و بدون برخورد شیء‌‌ای خارجی و به دلایلی غیر از خطرات اصلی، مانند شکستن در اثر سرما تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار‌ نمی‌گیرد، اما با پرداخت حق‌بیمه اضافی و خرید این پوشش، خودرو در مقابل خسارت‌های احتمالی بیمه می‌شود.

    ایاب و ذهاب

    در صورتی که به دلیل آسیب بر اثر یکی از خطرات اصلی، امکان استفاده از خودرو بیمه‌شده وجود نداشته باشد با خرید پوشش هزینه ایاب و ذهاب و پرداخت حق‌بیمه اضافی، روزانه مبلغ مشخصی برای مدت معین به بیمه‌گذار پرداخت می‌شود.

    درصورتی‌ که بیمه‌گذار به دلیل هر یک از خطرات اصلی به‌ جز سرقت، قادر به استفاده از خودروی خود نباشد، می‌تواند با خرید پوشش هزینه ایاب و ذهاب برای مدت معینی، هزینه روزانه‌ رفت و آمد خود را از شرکت بیمه‌گر دریافت کند. این پوشش مخصوص خودروهای سواری است.

  • نوسانات بازار

    نوسانات بازار نیز در خسارات فرعی بیمه بدنه قابل پوشش‌ دهی است. در مورد انواع وسائل نقلیه (به استثنای موتورسیکلت) امکان پرداخت حق‌بیمه اضافی، امکان و خرید پوشش اضافی نوسانات قیمت نیز وجود دارد. به شرط آنکه خودرو در زمان صدور بیمه‌نامه به قیمت واقعی و ارزش روز بیمه شود. در غیر این صورت در زمان رسیدگی به خسارت، مبلغ خسارت به نسبت سرمایه بیمه‌شده به قیمت واقعی روز بازار در زمان صدور بیمه‌نامه مشمول اعمال قاعده نسبی* سرمایه می‌گردد.

    قاعده نسبی، شرطی در بیمه‌نامه است که متقاضی بیمه را از کم‌ بیمه‌گی باز می‌دارد. نرخ حق‌بیمه را بیمه‌گر معمولا، با این فرض تعیین می‌کند که مبلغ بیمه پیشنهاد شده برای مال مورد نظر با ارزش واقعی آن مال برابر باشد. اما ‌بیمه‌‌گذاران، با علم به احتمال بسیار اندک وقوع خسارت کلی، معمولا مبلغ بیمه را کمتر از ارزش واقعی مال بیمه‌شده اعلام می‌کنند. چون در صورت نپرداختن حق‌بیمه متناسب با ارزش اموال، ساز و کار بیمه درست عمل نخواهد کرد. در بیمه‌های اموال معمولا، قاعده نسبی اجرا می‌شود.

  • کشیدن میخ

    خسارت‌های ناشی از آسیب به خودرو بر اثر کشیدن میخ و سایر اشیا مشابه روی بدنه، مگر اینکه ‌بیمه‌گذار این پوشش را خریداری کرده باشد.

    استهلاک

    خسارت‌های ناشی از کاهش ارزش خودرو؛ حتی اگر این کاهش قیمت به دلیل وقوع خطراتی باشد که شرکت بیمه‌گر متعهد به پوشش آن می‌باشد. برای نمونه، اگر در اثر پاشیدن رنگ به خودرویی که دارای بیمه بدنه‌‌‌ای با پوشش خطرات ناشی از پاشش مواد شیمیایی باشد، قیمت خودرو کاهش پیدا کند، شرکت بیمه‌گر تنها به جبران خسارت ناشی از پاشیدن ماده شیمیایی به بدنه خودرو می‌پردازد و خسارت ناشی از کاهش قیمت خودرو را پوشش‌ نمی‌دهد. برای پوشش دادن این مورد می‌‎توان از پوشش حذف استهلاک استفاده کرد.